Sidor

torsdag 22 december 2011

Lussekatter i Amerikat


Lussekatter är det bästa jag vet och något jag måste ha på julen. Denna julen är jag inte hemma, annars hade det kommit nya inlägg var och varannan dag med gott julgodis. Det får ni (och även jag) ha till godo till nästa jul. Eftersom jag var på stranden så sent som förra helgen (vattnet är iskallt, men sola kan man ju) känns det inte alls som jul. Min kompis kom på besök från Sverige och jag bad henne ha med både färsk jäst eftersom de inte har det här, och saffran som tro´t eller ej är billigare i Sverige. Vi bakade lussekatter (i en stekpanna eftersom vi tydligen inte hade någon bunke av något slag i köket!) och gjorde egen vinglögg och bjöd hit ett gäng av mina vänner från olika länder och hade adventsmys. Jag gillar mycket saffran i mina lussekatter så jag brukar ha i mellan 1 ½ och 2 paket saffran i degen, men vill man bara ha ett paket går det självklart bra det med.


Lussekatter (ca 30 st)

50 g jäst
150 g rumsvarmt smör
2 paket saffran
5 dl mjölk
½ tsk salt
1½ dl strösocker
1 ägg
1-1½ l vetemjöl

ägg till pensling

Värm mjölken till fingervarm. Smula jästen i en bunke och häll över lite av mjölken och rör ut jästen. Häll på resten av mjölken och tillsätt saffran, salt, socker och ägg. Klicka ner smöret och arbeta in tillsammans med vetemjölet. Ta så mycket mjöl så det släpper från kanterna, för mycket mjöl resulterar i torra bullar, ta hellre i lite mer när degen har jäst första gången. Låt jäsa till dubbel storlek, minst 30 minuter. Baka ut bullarna i önskad form och låt jäsa ytterligare 30 minuter minst. Pensla med ägg och grädda ca 8 minuter i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...