Sidor

söndag 18 november 2012

Chokladmacarons



Perfekta att bjuda på och går att variera väldigt mycket i smak. Jag tog med mig chokladmacarons och lavendelmacarons till jobbet för avskedsfika eftersom jag åker till London för att läsa min master. Första gången jag bakade macarons bakade jag på kallvispad maräng och misslyckades totalt. Sedan dess har jag bara gjort varmvispad maräng och faktiskt inte misslyckats. Den här gången hade jag inte tillgång till en termometer och vågade inte chansa så jag testade kallvispad och det blev inga problem alls. De blev lika bra som varmvispade förutom chokladmacaronsen som sprack tror det har att göra med att jag minskade på florsockret istället för på mandelmjölet när jag skulle ha i kakao också. Tror att de kanske sprack för att smeten blev lite för tjock. Jag tänkte att florsocker och kakao är samma typ av ingrediens men kakao är nog faktiskt torrare. Så i receptet här nedan har jag minskat på mandelmjölet istället. Byt gärna ut mandeln mot hasselnötter så får ni hasselnötssmak istället som ju är supergott till choklad. Lavendelmacarons har jag bakat innan, de får alltid väldigt bra betyg, ni kan se receptet på dem här.

Chokladmacarons
2 äggvitor
2 msk strösocker
60 g mandelmjöl (110 g om ni utesluter kakao)
110 g florsocker
1 msk kakao

Vispa äggvitor till ett skum, tillsätt strösockret och vispa till en glansig marängsmet. Blanda florsocker, kakao och mandelmjöl och sikta ner i marängsmeten. Vänd försiktigt ihop det till en jämn smet och spritsa ut rundlar stora som 5-kronor på en bakpappersklädd plåt. Låt vila på plåten i minst 30 minuter så att ytan torkar vilket ger finare kakor. Grädda sedan i 125 grader i ca 20 minuter.

Smörkräm
50 gram rumsvarmt smör
0.75 dl florsocker
1-2 msk kakao beroende på hur stark kakaosmak man vill ha

Blanda ihop smör, florsocker och kakao till en slät röra. Spritsa eller bred på hälften av macaronsen och tryck fast resten av dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...