Sidor

tisdag 17 december 2013

Pepparkakscheesecake


Det finns ett absolut fantastiskt recept på pepparkakscheesecake i boken Vinterns Söta av systrarna Eisenman. Rekommenderas till alla julens tillställningar! Har fått väldigt bra positiv respons på den när jag bakat den, både till kollegor och vänner. Det bästa med den är att det verkligen smakar pepparkakor eftersom man har dem i bottnen, smaksätter smeten OCH lägger ett lager hela pepparkakor i mitten av kakan, samt dekorerar med dem. Vill man använder man egenbakade pepparkakor, annars går det minst lika bra med köpta. Jag fick ett spontanknäpp och bakade mina egna trots att jag inte alls hade tänkt det. Tanken var egentligen att jag skulle göra pepparkaksglass med pepparkaksdeg i, sådär Ben & Jerry-aktigt. När jag gjort degen kom jag på att jag ju faktiskt inte är ett jättestort fan av pepparkakor och inte vet vad jag skulle göra med en hel burk om jag skulle köpa för att använda några till cheesecaken. Då bakade jag ut degen istället och gjorde pepparkakor i mina supersöta formar, tumvantar och julstrumpor som räckte gott och väl till kakan. Receptet på dem hittar ni här.

Den är ganska mastig så jag serverade den med en julkryddad citrussallad med granatäpple. Kanongott blev det. Salladen passar utmärkt som tillbehör till nästan vad som helst eller bara som den är.

Pepparkakscheesecake
ca 25 pepparkakor
75g smält smör

800 g cream cheese
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1½ tsk malen kanel
1½ tsk malen ingefära
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk nymalen kardemumma
4 ägg
ca 10 pepparkakor

100 g cream cheese
0,75 dl florsocker
Pepparkakor

Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa ca 25 pepparkakor och smör till en massa och tryck ut i botten på en springform. Kyl medan fyllningen görs.
Rör ihop cream cheese och socker. Rör i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddorna. Tillsätt äggen ett i taget. Häll hälften av smeten i formen. Grädda 15-20 minuter tills den stelnat lite. Lägg på pepparkakor så att de täcker smeten. Häll på resten av smeten och grädda i ytterligare 30-40 minuter i nedre delen av ugnen tills kakan stelnat. Blanda ihop 100 g cream cheese med florsocker och bred på ovansidan av den kalla kakan. dekorera med pepparkakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...