Sidor

fredag 30 maj 2014

Syrénsaft



Flädersaft i all ära nu när det närmar sig sommaren, men det har jag tyvärr fördruckit mig på när jag var liten så då måste man ju se sig om efter andra alternativ. Så när jag läste om syrénsaft så bara måste jag testa såklart! Syrénen har snart blommat över men jag hittade en stor buske som fortfarande hade många fina blomklasar. Du behöver 20 stycken för en sats med saft. Detta blir koncentrat, späd den 1+4.

Syrénsaft
20 syrénklasar
1 liter vatten
30 g citronsyra
1 citron
600-800 g socker

Lägg blomsterklasarna på en vit handduk så att alla småkryp kryper ut ur blommorna. Det kan vara värt att noggrant också kolla igenom blommorna så att det inte sitter några larver där. Rensa sedan av blommorna från stänglerna och lägg i en kastrull varvat med skivad citron. Koka upp vattnet och lös citronsyran i det, häll sedan vattnet över blommorna. Sätt på ett lock och låt svalna, sätt sedan kastrullen i kylen eller på annan sval plats minst ett dygn. Sila bort blommorna och koka upp den avrunna saften med sockret, 5 minuter räcker. Skumma av under tiden och häll upp på glasflaskor när den svalnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...