Sidor

måndag 29 december 2014

Citrontrifle




Har ni bestämt vilken dessert som ska serveras på nyår? Om inte, har jag ett förslag på vad ni kan duka fram. Jag fixade faktiskt den här desserten i påskas då jag ville ha en fräsch och inte alltför söt dessert. Den har tyvärr inte kommit upp på bloggen än, men nu tänkte jag är ett ypperligt tillfälle för den att få den uppmärksamhet den förtjänar. För visst passar den som en nyårsdessert också, byt ut jordgubbarna mot blåbär eller hallon till exempel. Detta recept räcker till ca 6 portioner, men det kommer bli över maränger och lemon poppyseed krutonger.

Jag hittade ett recept som jag blev väldigt inspirerad av och använde till min dessert även om jag ändrade en del grejer hos Made by Mary som för övrigt är en helt fantastisk mat- och bakblogg med underbara bilder, gå in och kika! Desserten består av många olika delar och nästan alla innehåller citron! Så gillar du inte citron, kolla in ett annat recept!

Mary kallar sin dessert för limoncellotiramisu, men jag kallar min för en trifle. Lager av lemon curd, lemon and poppy seed cake, mascarponekräm och maränger, fantastiskt! Limoncello är säkert supergott att ha i, men eftersom vissa i mitt sällskap skulle köra så ville jag inte ta någon chansning med alkohol. Det enda jag tagit rakt från Mary är mascarponekrämen, annars har jag använt andra recept för marängerna och lemon curden. Hennes limoncellodoppade Savoiardikex bytte jag ut mot en lemon poppyseed kaka som jag vet är mycket populär i både England och USA och trots att jag bott i båda dessa länder har jag aldrig testat det. När jag läste Marys inlägg så kom jag direkt att tänka på att det säkert kunde vara gott att använda en sådan kaka istället för Savoiardikex och till och med rosta kuber av den i ugn så man får lite crunch i desserten. Vill man kan man göra det i en stor skål, jag tycker det är lättare och blir snyggare om man gör individuella portionsskålar. Det är lite olika moment men vid montering varvar man bara allting lite som man tycker och avslutar med jordgubbar.

Lemon Poppy seed cake 
3 ägg
2 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
3½ dl vetemjöl
½ dl blå vallmofrön
Skal och saft från 2 citroner

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och blanda i detta och mjölk i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt och vänd ner i smeten. Tillsätt vallmofrön, rivet citronskal och citronsaft. Häll smeten i en smörad och bröad form. Baka mitt i ugnen i 175 grader i 25-30 minuter.

Skär kakan i fyrkanter. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och rosta i ugnen på 150 grader tills de är gyllene och knapriga, ca 15 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt torka i eftervärmen.

Lemon curd
2 citroner (skal och saft)
1 dl strösocker
50 gram smör
2 äggulor
2 ägg

Riv skalet på citronerna och lägg i en kastrull tillsammans med citronsaft, socker och smör. Låt koka upp så att sockret och smöret smälter. Ta från värmen och sila bort citronskalen, häll tillbaka citronsmeten i kastrullen igen. Vispa ihop ägget och äggulan och tillsätt detta försiktigt i kastrullen under omrörning. Var försiktig så att det inte blir äggröra! Värm återigen på medelhög värme, vispa hela tiden så att äggen inte koagulerar och rör tills det tjocknar. Häll upp i en skål eller burk och låt svalna.

Maränger
2 äggvitor
1½ dl strösocker
2 tsk citronsaft

Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt citronsaften och lite socker i taget och vispa tills det blir en glansig smet. Spritsa sedan ut maränger på en plåt och grädda i 125 grader i 30-50 minuter. Tiden varierar beroende på hur stora du gör marängerna, prova att känn på en så att den känns torr och släpper från bakplåtspappret. Stäng sedan av ugnen och låt dem stå kvar och torka i eftervärmen.

Mascarponekräm
250 g mascarpone
1 ägg
3 msk strösocker
2 msk vaniljsocker

Vispa osten med vaniljsockret. Separera äggulan från vitan, vispa upp gulan med sockret och vänd ner i osten. Vispa äggvitan fast och vänd ner i krämen.










2 kommentarer:

  1. Å, vad gott det låter! Hoppas att du får ett gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det också =) Hoppas på ett grymt bra år för dig med Therésia!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...