Sidor

onsdag 6 maj 2015

Lemon poppy seed cake



Till min fantastiska citrontrifle bakade jag en lemon poppy seed cake som jag skar kuber av och rostade i ugnen så de blev som en sorts söta krutonger. Jag har aldrig tidigare smakat den här typen av kaka som kombinerar vallmofrön och citron. Den är mycket populär i USA, England och Australien och det är mycket märkligt att jag inte testat den eftersom jag faktiskt bott i alla de tre länderna. Jag tyckte den var god, den skivan som jag smakade innan jag gjorde krutonger av den. Den är i princip som en smaksatt sockerkaka, och sockerkaka tycker jag tyvärr inte är så superspännande. Men lite roligare blev den i alla fall av den här smakkombinationen och väldigt fint prickig av vallmofröna.

Lemon Poppy Seed Cake

50 g smör
2 dl socker
3,5 dl vetemjöl
Skal av 3 citroner + saft av 1
3 ägg
0,5 dl vallmofrön
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
1 nypa salt

smör + ströbröd eller mjöl till formen

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och blanda med mjölken. Blanda vetemjöl, bakpulver och vänd ner i smeten. Tillsätt citronsaft, skal och vallmofrön. Häll upp i en bröad form. Grädda i 175 grader i 25-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...