Sidor

fredag 23 december 2016

Lussebullar





Är det något jag måste ha på julen så är det lussebullar! Finns det något godare än de där lussebullarna som man precis tar ut ur ugnen?! De man köper på café och så kan jag vara utan, men just hemmagjorda, varma är hur goda som helst. Jag kan aldrig bestämma mig för vilka jag tycker är godast, vanliga, eller mormors lussebullar som är runda bullar med en klick mandelmassa i mitten - så jag gör alltid hälften vardera. Här har jag ett superrecept på just lussebullar. Kolla gärna in saffranskransen med mandelmassfyllning också!

Lussebullar (ca 25 stora lussebullar)
2 paket saffran (1 g) (eller 2 msk saffran i marinad)
2 msk rom (eller vatten)
50 g jäst
5 dl rumsvarm mjölk
175 g rumsvarmt smör
1, 75 dl strösocker
1/2 tsk salt
800 g vetemjöl (du kommer behöva mer, men tillsätt lite efter hand tills du får en smidig deg som inte kletar)
Mandelmassa och pärlsocker om du vill göra min mormors variant

Om du inte använder saffran i marinad, så blanda ut saffranen i rom eller vatten och låt stå ca 20 min. Smula jästen i en bunke, häll på mjölken och rör ut jästen tills den löser sig. Tillsätt saffran, socker och salt. Rör om och tillsätt sedan även smöret i tärningar och vetemjöl lite i taget. Knåda och tillsätt mjöl tills du har en smidig och fin deg som inte kladdar. Hemligheten bakom fluffiga och mjuka bullar är att använda rumsvarmt smör och att inte ha i för mycket mjöl. Så känn dig för. Använder man smält smör behöver du även mer mjöl. 

Låt jäsa ca 1 timme och forma sedan till bullar av valfri form. Väljer du varianten som min mormor brukade göra så rullar du lite deg till en boll och trycker sedan in en kula mandelmassa i mitten. Lägg över på plåtar och låt jäsa ytterligare 45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader celsius. Pensla med uppvispat ägg och på mandelmassbullarna strör du över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter. Ha koll för det går snabbt på slutet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...