Sidor

onsdag 7 december 2016

Saffranstryffel



Nu är det snart tredje advent och jag har varit superdålig på att uppdatera bloggen. Ser nu att jag ju inte varit aktiv här sedan mars! Huvudanledningen är att jag inte bakar så mycket längre. Och när jag väl gör det så glömmer jag antingen att fota eller att skriva ner receptet. MEN, nu är julen på ingång, och jag älskar ju att julbaka! Så nu ska jag försöka lägga ut lite mer så att vi får lite godsaker till julmyset. För finns det något bättre än att lyssna på julmusik (från 1 december är det bara julmusik som spelas hemma hos mig!) och julbaka och sedan äta det man bakat och dricka glögg bland adventsljusstakar, stjärnor och massa tända ljus!!

Så, här kommer ett recept på riktigt god saffranstryffel från boken Vinterns söta. Och du, har du inte redan lagt saffran i marinad är det hög tid att göra det nu! Blanda 1 gram saffran med 1 msk strösocker och 2 msk ljus rom eller cognac i en burk. Skaka lite varje dag så att saffranet och sockret löser sig i vätskan. Detta gör att smaken kommer fram bättre samt saffranen räcker längre. Läs mer om det hos Matgeek. När du sedan ska använda saffran tar du 2 msk marinad om det står 1 gram saffran i receptet.

Saffranstryffel (ca 20 st)

200 g vit choklad
3/4 dl vispgrädde
1/2 kuvert saffran
1 msk honung
25 g smör
ev 1/2 tsk cognac
Florsocker

Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädde, saffran, honung och smör och häll över chokladen. Låt stå en minut och rör sedan till en slät smet. Tillsätt ev cognac om du vill, jag kör utan. Sätt in tryffeln att stelna i kylen. Rulla sedan smeten till kulor med lätt florsockerpudrade händer så att smeten inte fastnar på händerna. Rulla kulorna i florsocker och lägg på ett fat. Förvara i kylen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...